Koncentráció kialakítása

Szóval az van, hogy egyszerűen nem tudok koncentrálni. Ez az egyik sajnos “népszerű” mondat coaching ügyfeleim és olvasóim részéről. Pedig vannak terveik, és inspirálják is őket hogy előrébb jussanak. De amikor a cél elérésére törekednek időnként van némi figyelemelterelés olyan mint hogy milyen e-mailem jött, mi van a facebookon vagy családi kérdések, magánéleti problémák stb. Ha sikeres akarsz lenni akkor a koncentráció maximalizálása és a halogatás elkerülése a fontos feladat! Meg kell találnod azokat a stratégiákat, amelyek segítenek összpontosítani mindazon zavaró tényezők ellenére, amelyek megakadályoznak feladataid elvégzésében. Szerencsére a mai szakirodalom segítségével a lézerszerű fókuszálás könnyebb és egyszerűbb, mint gondolnád.

Én általában két részre osztom a koncentráció hiányának problémáját. Az egyik a “Minden Fontos” üzemmód amikor annyi az egyéb tevékenység a napi teendők mellett, hogy gyakorlatilag nincs lehetőség egy pillanatra sem a teljes koncentráció kialakítására. A másik a “Túlélő” üzemmód amikor azért nincs meg a megfelelő fókusz munkánk során mert az amit éppen el kellene végeznünk számunkra semmilyen motivációt nem hordoz. A két alapvető felállást külön kell kezelni mert más megoldásokat kell alkalmazni a fókusz helyreállítása során. Viszont a koncentráció hiánya, a halogatás és az időpazarlás legtöbbször mind a két helyzet esetében kéz a kézben jár az embereknél, ezért tartozik egy témakörbe mind a két típusú élethelyzet.

 

Minden Fontos üzemmód

Ez a helyzet nagyon sok embernél és vállalkozásnál tapasztalható jelenség. Sokféle tévképzetből táplálkozó napi rutin ez, ami azt érezteti és hiteti el velünk, hogy mi vagyunk a legfontosabb eleme a galaxisnak vagy legalább a cégünknek illetve a közvetlen környezetünknek. Legfőbb motívumai a mindenről tudnom kell azonnal, és csak akkor jó ha folyamatosan mindenen rajta tartom a szememet. Ebben a működési módban szabályosan élvezzük hogy az egyik telefon jön a másik után. Közben egy két e-mail bejön vagy kimegy, és még az épp aktuális dologra is vetünk néhány pillantást, ez az “nagyon pörög ez a nap” ezt érzékeljük. Azt gondoljuk hogy ennél jobban és gyorsabban nem is lehetne ezt csinálni. Viszont ha a nap végén megnézzük hogy azzal a feladattal hogy haladtunk amit célul tűztünk ki a mai napra, akkor rájövünk hogy ebben a multi-módban az haladt a legkevésbé.

Nem csoda! Hisz figyelmünk a nap folyamán csak pár alkalommal átmenetileg fókuszált a célul kitűzött feladatra. Arról nem is beszélve, hogy a halogatás elve érvényesült, mert napi energiánk jelentős részét egyéb a cél szempontjából másodlagos feladatok megoldása merítette le. 

Koncentráció egyszerű kialakítása

Amikor ilyen problémát látok akkor például egy nagy vállalat titkársága jut eszembe, illetve az úgynevezett cég hierarchiának az egyik nagyon pozitív terméke maga a titkári pozíció. Mert egy dolgot mindegyik személyititkár tökéletesen csinál, csak akkor zavarja felettesét ha az azt külön kéri vagy engedélyezi számára. Természetesen nincs mindenkinek személyi titkára. De ha a “Minden Fontos” üzemmódodat átalakítod úgy hogy mondjuk a következő 45 – 50 percben csak a napi célod megvalósításával vagy hajlandó foglalkozni. Ilyenkor minden egyéb telefon – e-mail – munkatársi kérdés nem létezik! Az ezt következő 10 – 20 percben pedig az ez idő alatt beérkezett e-mailekre, telefonon hívásokra vagy egyéb másodlagos teendőkre koncentrálsz akkor már neked is van egy képzeletbeli titkárságod. Miért? Mert titkárként adtál magadnak 45 – 50 perc folyamatos fókuszt egy feladatra, és 10 – 20 külön percet azokra a dolgokra amik idáig hátráltattak napi céljaid megvalósításában.

Ez a időfelosztás a valós koncentráció szempontjából is hatékony, mert nehezen tudjuk figyelmünket hosszútávon egy dolog fókuszán tartani. Időben ugyanott leszünk viszont a koncentrációnkat nem osztjuk meg folyamatosan és ez az eredmény szempontjából óriási minőségi különbséget jelent.

Halogatás időpazarló tényező

Apropó Koncentráció! 

Szerinted egy ember átlagosan mennyi ideig képes teljes összpontosítással koncentrálni? Esetleg megfigyelted-e magadat ezzel kapcsolatban munkavégzés közben? Nemzetközi tanulmányok azt mutatják hogy figyelmünk az első 5 perce a feladat rá-hangolódásával telik. Ezt 20 – 30 perc intenzív fókuszálási – megoldási szakasz követi, majd csökkenő ívet leírva körülbelül 15 – 20 perc alatt figyelmünk fókusza teljesen elpárolog. Ha idáig még nem tesztelted le magad akkor itt az idő hogy ezt megtedd. Én már megtettem és én 45 – 50 perc után akkor sem vagyok képes figyelni valamire ha külön fizetnek érte.

Szóval ez mindenkinél más érték, csak tudnod kell róla hogy neked ez körülbelül mennyi. Foglalkozni vele akkor kell ha mondjuk irreálisan alacsony például 20 perc alatt van, mert az másjellegű problémát feltételez.

Ha megvan a te koncentrációs készségednek az átlagos ideje akkor azt használd is ki naponta minél többször!

koncentráció és motiváció együtt

Túlélő Üzemmód a Halogatás Előszobája

Aki ebben a helyzetben tölti el napjait annak többnyire érdektelen, motiváció nélküli az amit csinál.

Az alapvető probléma ha nincs motivációd az iránt amit nap mint nap csinálsz. Motiváció nélkül a koncentráció rövid idő után megszűnik és figyelmünket olyan gondolatok kezdik el irányítani amik az adott pillanatban jobban motiválnak bennünket. Ha lényegre törően akarok fogalmazni akkor azt kell mondanom, hogy neked nem ezzel kellene foglalkoznod mint amit csinálsz. Hanem olyan dologgal ami érdekel, ami lelkesít miközben csinálod és amivel kapcsolatba százszázalékban jól érzed magad. Persze most jön az hogy ki az aki tényleg csak azzal foglalkozik amit szeret? Sajnos tényleg elég kevesen, de pont ezért írom ezt a pár gondolatot hogy minél többen eszméljenek fel és kérdezzék meg maguktól hogy “basszus miért is foglalkozom azzal amivel foglalkozom”?

A helyzet az hogy amikor felteszem ügyfeleimnek ezt a kérdést akkor kikerekedett szemmel következik félperc néma csend! Nem azért mert a sok jó indokok közül ki akarják választani a legjobb érvet, és tisztelet a kivételnek, hanem azért mert nincs egyetlen egy racionális érvük sem.

Motivációt nem lehet venni a sarki szupermarketben és nem lehet létrehozni valamihez. Az vagy van mert érdekel az a téma amiben dolgozol, vagy nincs mert nem érdekel az egész és például a megélhetés szempontjai miatt csinálod.  Az anyagi alapon előállított érdeklődés csak maximum időleges motiváció, de hosszútávon inkább kényszerhelyzet mint sem feltöltő, motivációval teli lelkesedés.

Ha nincs motivációd akkor nem a koncentrációddal van a probléma!

Tehát kérdezd meg magadtól te is, azzal foglalkozom amit szeretek csinálni? Ha a válasz nem, akkor változtass minél hamarabb! 

A motiváció hiányát a ma divatos “Motiváció Fejlesztéssel” ritkán lehet pótolni. Növelni egy meglévő de jelenleg stagnáló vagy kifáradt motivációt természetesen lehet, de ez feltételezi hogy az alap érdeklődés megvan.

Halogatás, Koncentráció és Időpazarlás összefüggése

Ha azt hallom hogy valaki halogatja – tologatja feladatainak idejét egyben biztos vagyok, akkor itt a motiváció gyenge lábakon reszketve könyörög némi figyelemért és koncentrációért. Szinte kivétel nélkül olyan teendőknél fordul ez elő amiket a hátunk közepére sem kívánunk magunknak. Bele sem kezdek példálózó felsorolásba, időnként a halogatás időpazarló szörnye majd mindenkinél felbukkan. Fontos, itt nem arról van szó ha az összes feladatot halogatjuk az teljesen más tészta. Hanem arról a pár teendő halogatásáról amit céljaink elérése érdekébe nehezünkre esik megoldani. De mit tegyünk, hiszen ezeket a feladatokat is el kell végezni!

Előszőr is a halogatás helyett próbáljuk delegálni valakire az ilyen feladatot. Ez a legjobb megoldás, persze ha van kinek átadni a megoldás örömét. Így egy csapásra két jó dolog történik velünk. Egyrészt valószínűbb hogy más nagyobb koncentráció mellett jobban fogja megoldani a feladatot mint mi magunk tennénk. Másrészt az így felszabadult időmben olyan teendőkre tudunk koncentrálni amit szeretünk.

Ha nincs erre lehetőségünk akkor minél hamarabb, minél gyorsabban jussunk túl rajta. Nekem mindig ez vált be ezért is merem ezt ajánlani. A halogatásnak nincs ésszerű indoka! Pusztán csak az időnket rabolja azáltal hogy időről időre foglalkozunk az adott feladattal, illetve pazarolja azáltal hogy addig húzzuk a megoldást ameddig csak lehet. Pedig egyszer úgyis meg kell csinálni! Tudom nehéz ezt megemészteni, de minél előbb így gondolkodsz annál előbb lesz több időd és energiád céljaid eléréséhez.

Gyakori Kérdések

Miért nehéz a feladataimra Koncentrálni?

Mert vagy időd vagy motivációd nincs, de az is lehet hogy rossz üzemmódban vagy.

Hogyan lépjek ki a halogatás rossz szokásából?

A feladatok halogatása mindig valamilyen helyzetnek vagy jellegnek az eredménye. Először is elemezd miért alakult ki ez nálad!

Mi az időpazarlás legrosszabb tulajdonsága?

Valószínűleg az hogy ha nem figyelünk oda, legtöbbször észre sem veszük mennyi időt pazaroltunk el a nap folyamán.

Szép és motivált napot!