sikeres vállalkozás

 

1. TÖKÉLETESSÉG

Az első ilyen probléma amellyel szembesülünk a tökéletesség 100%-os igénye. Ezért aki kicsit is hajlamos a perfekcionizmusra, nehezen tud megmaradni a siker útján. Ennek az alapvető sikeres vállalkozás elleni  hiedelemnek ugyanis az a lényege, hogy kizárólag csak a tökéletes eredmény fogatható el az életben. Pedig ez nyilván nem mondható ki így kategorikusan, már csak azért sem mert lehetetlen lenne mindig hibátlan megoldásokat produkálni.

Bármennyire is ellentmondásnak tűnik az első pillanatban a tökéletesség a kreativitás és a fejlődés gyilkosa is! Mialatt a hibátlanra próbálnánk fényesíteni feladatunkat, addig egy kevésbé kiforrott megoldást meg tudunk mutatni, akár többször is le tudunk tesztelni, és a látott eredményt követően a jól működő részt meghagyva a tapasztalatok alapján tovább tudjuk  tökéletesség sikeres vállalkozásfinomítani vagy formálni. Arról nem is beszélve hogy sok esetben a folyamat alatt fedezünk fel olyan dolgokat, amelyek a végső sikerhez kellenek. Így elmondható, hogy a hibáinkból való tanulás a leggyorsabb út, hogy fejlődjünk és egy sikeres vállalkozás tulajdonosa legyünk. Csak a tökéletességre való törekvés soha nem nyújt közvetlen akkora potenciált fejlődésünkben.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy előttünk álló feladatot a legjobb tudásunk szerint próbáljunk megoldani, de ne akarjunk agyalni és rengeteg időt áldozni arra hogy egyből a tökéletest tudjunk elkészíteni. Hanem próbáljuk ki a már elkészült megoldással az adott feladatot, és egyszerűen ami nem működik jól benne azt próbáljuk jobbá tenni.

Tökéletességre váró megoldásnál jobb az elkészült megoldás!

2. PONTOS CÉL-VÍZIÓ HIÁNYA

Képzeld el, hogy pihenni szeretnél, de nem döntötted el hogy pontosan hova mész, hogy mikor indulsz és hogy pontosan mit is fogsz csinálni a hétvégén. Így valószínűleg nem lesz egyszerű bepakolni a bőröndökbe, nem tudod hogy mennyi pénzt vigyél magaddal, és az sem világos hogy autóval vagy repülővel fogsz utazni. De persze nem így szoktunk utazni, hanem megtervezzük az utazást, vagy legalább néhány fontos részét. Előszőr is eldöntjük hogy mi a végcél, és ezt követően a cél szempontjából már sok minden adja magát. Például ha Balaton a cél akkor inkább autózunk, ha egy Norvég hétvége a cél akkor nyilván repülni fogunk. Ez ilyen egyszerű nem kell túlbonyolítani!

Ugyan ez történik velünk az élet minden területén. Ha cél nélkül azaz pontos vízió nélkül próbálunk egy sikeres vállalkozás alapjait lerakni, akkor szinte lehetetlen kitalálni, hogy pontosan mit kell tennünk azért hogy eljussunk a siker kapujához.

pontos cél sikeres vállalkozás

Tehát csak álmaid maradnak ha nem társítasz mellé pontos cél-víziót. Látnod kell hogy pontosan hova fogsz eljutni, az milyen lesz, vagy mit kell tudnia annak az eredménynek. Illetve tudnod kell azt is hogy miért akarsz oda eljutni. Ezeket az elején kell végig gondolod, és megnézed hogy most hol tartasz. Ezután egy képzeletbeli lehetőleg egyenes vonal mentén haladva már jönnek is a részletgazdag ötletek hogy hogyan fogod elérni a célodat.

Ha van pontos cél-víziód, tisztán látod hogy az milyen legyen és tudod hogy miért akarsz oda eljutni, akkor a részletek már könnyen a helyükre kerülnek!

3. ÖSSZEHASONLÍTÁS

Természetesnek tűnik, hogy összehasonlítjuk magunkat más emberekkel, vagy vállalkozásunkat a konkurenciánk cégeivel. De miért? Ezen én is már többször elgondolkodtam hogy vajon mi a konkrét oka vagy mozgató rugója annak hogy folyamatosan magunkat másokhoz akarjuk méricskélni.

A szándékos negatív összehasonlításra nem térnék ki. Ha viszont pozitív összehasonlítást végzünk, akkor egyrészt a versenyszellem miatt csináljuk ezt, másrészt ha azt akarjuk tudni, hogy helyesen csináljuk-e a dolgainkat vagy sem. Ennek erőteljes építő hatása van feltéve ha az almát az almával hasonlítjuk össze. És itt van a lényeg! A sikeres vállalkozás felépítéséhez vezető úton sokszor nem a megfelelő elemeket hasonlítunk össze. Ilyenkor az eredmény nem a valóságos helyzetet tükrözi és ebből valószínű hogy rossz következtetést fogunk leszűrni.

Például ha egy webshopon online értékesítésbe akarunk kezdeni akkor az első időszakban nem valószínű hogy árban konkurálni tudunk azzal a Multi-céggel amelyik már több éve nagy forgalmat csinál az adott termékből. Nyilvánvaló hogy ha az eladási árat hasonlítjuk csak össze akkor lehet hogy el sem indítjuk a vállalkozást. De ha azt nézzük meg például hogy mennyire tudjuk rugalmasan kezeli a leendő ügyfeleket, vagy hogy mennyire tudunk gyorsan szállítani a konkurenciánkhoz képest akkor már azonos méretű területen lévő elemeket hasonlítunk össze. Mellesleg ha jól hasonlítgatunk, akkor kapunk jó pár versenyelőny ötletet a piaci részvevőkkel szemben.

Összehasonlítás = almát az almával!

4. ELVÁRÁSOK

Az ésszerű elvárások kialakítása a sikeres vállalkozás alapja. Viszont nem biztos, hogy mindig lehet tudni hogy valami ésszerű elvárás vagy sem. Különösen akkor nehéz kérdés ha vadonatúj projektet próbálsz elindítani. Egy új területen való mozgás szinte mindig hordozz magában olyan eseményeket amikre előre nem kalkulálunk. Ezáltal az eredménnyel szembeni elvárásunkat úgy kell meghatározni hogy alkalmas legyen az előre lépést biztosítani, de óvjon meg bennünket az indokolatlan kudarc élményétől.

elvárások sikeres vállalkozás
TÚLZOTT ELVÁRÁS

Túlzott elvárásokról eszembe jut az a helyzet amikor fiaim egy labdarúgó egyesületnél készültek a következő bajnoki találkozóra. Egész héten precízen gyakorolták az edző szerint legfontosabb taktikai és készség fejlesztő elemeket. Viszont a mérkőzés mégsem sikerült, legalábbis az “edzőbá” szerint. Ugyanis az történt hogy a csapat az első félidőben még bírta a tempót, de a második félidő elején kimerültek és az ellenfél úgy és akkor rúgott gólt amikor csak akart. Mérkőzés végén az edző “természetesen” leszidta a csapatot hogy miért nem futottak a második félidőben is úgy mint az elsőben. Mire az egyik játékos megkérdezte, hogy hogyan futnánk két félidőn keresztül mikor a csapat fele még soha nem játszott egy félidőnél többet. Ebből két eredmény született. Az egyik az hogy az edző nem reális elvárást kért számon a csapattól. A másik pedig az, hogy a kérdező játékos a következő négy mérkőzésen a cserepadról nézte azt hogy a többiek játszanak.

ELVÁRÁS HIÁNYA

Az sem szerencsés ha alul tervezzük elvárásainkat egy helyzet vagy feladat megoldásával kapcsolatba. Sikeres vállalkozás elvárás nélkül nem tud hosszútávon működni. Ellaposodnak a feladatmegoldások iránti motivációk és a hatékonyságunk is gyenge szinten fog teljesíteni. Az elvárásaink gyakorlatilag katalizátorként vagy gátló eszközként működnek életünk során melynek plusz vagy mínusz előjelét mi magunk határozzuk meg.

ELVÁRÁSUNK HATÁSAI MÁSOKRA

Elvárásaink nem egyformán hatnak mindenkire. Konkrétan van akit ösztönöz ha egy nagyobb elvárást támasztunk felé, viszont van aki ettől teljesen bestresszel. Az egyéni képességeket és reakciókat is figyelembe kell vennünk amikor az adott lehetőség erőforrásait vesszük sorra. A mai korszerű kapcsolati rendszerekben már kizárólag egyénre szabott elvárásokról szoktunk beszélni mivel ez az egyik garanciája a hatékonyságnak és a sikerességnek.

Ésszerű elvárások mellet a megoldás mindig a siker felé visz!

5. FÉLELEM

A félelem egy nagyon hasznos és természetes védekező eszköz, ami azért alakult ki bennünk hogy jelzésével megvédjen minket ha valós veszély fenyegeti létünket vagy a biztonságunkat. Ha azonban a fenyegetés kreált képzeletbeli sajnos akkor is aktiválódik a félelem mechanizmusa, és megakadályoz minket abban, hogy tisztán gondolkodva oldjuk meg a céljaink eléréséhez szükséges feladatokat.

félelem sikeres vállalkozás

Félelemeinket nem elnyomni vagy kiiktatni kell, hanem kezelni és használni egyszerre. Igen használni bár lehet hogy ez így furcsának tűnhet de a félelemnek nem csak negatív hanem pozitív hatásai is vannak.

A sikeres vállalkozás ösvénye tele van új feladatokkal, félelmeid jelzéseit csak a legjobb megoldás kiválasztásának szempontjából vizsgáld és lépj tovább!

Gyakori Kérdések

Miért a hibákra kell fókuszálni ha sikeres vállalkozást szeretnék?

Hibáink vizsgálata nélkül nehéz lenne továbblépni, már csak azért is mert nem tudnánk mi az amin változtatnunk kell. De a fókusz csak addig van a hibák feltérképezésén míg megtalálod a megoldás lehetőségét.

Vízió, na az meg mit jelent?

Vízió vagy célkép az az elképzelt helyzet vagy állapot amiért hajlandó vagy olykor egyszerű olykor pedig nehézkes lépéseket megtenni. Például egy sportolónak az olimpiai szereplés víziója lebeg a szeme előtt míg a felkészülés alatt elvégzi az edzéseit.

Ha tökéletes akarok lenni akkor nem lehetek sikeres?

A cikkben pont ez van kifejtve, de a lényeg hogy a célhoz arányos tökéletesség szükséges egy vállalkozás sikeréhez.

Szép napot!